Monday 30 April 2012

Keselamatan Komputer



Pengenalan

Fungsi komputer yang mana bekerja dalam bentuk digital (1 dan 0), menyebabkan ia mudah di tembusi dan sering terdedah kepada bermacam-macam ancaman. Maka dengan itu, blog ini diwujudkan bagi membantu pengguna dan pelajar untuk mengetahui tentang ancaman-ancaman dan keselamatan dalam menggunakan komputer. Ancaman ini memberikan kesan  negatif kepada kita lebih-lebih lagi jika ini adalah seorang ahli perniagaan yang sentiasa bekerja dengan komputer. Kerugian besar mungkin berlaku samada dari segi wang, harta, masa dan sebagainya. Dimana-mana sahaja, keselamatan terhadap komputer adalah amat dititikberatkan walaupun kita ini tidak terlibat dalam perniagaan.


Ancaman



Apakah itu Ancaman?
Ancaman adalah suatu keadaan yang berpotensi yang membenarkan sistem komputer kita untuk dirosakkan. Terdapat 4 jenis ancaman iaitu:

  1. Interception - Iaitu orang yang tidak dikenali melakukan kekacauan, mencuri data dan merosakkan komputer
  2. Interuption - Iaitu pencurian data melalui komunikasi. Contohnya pengguna A menghantar data kepada pengguna B melalui email, tetapi semasa penghantaran antara pengguna A dan pengguna B, berlaku kecurian data.
  3. Modification - Data yang dihantar antara pengguna A dan pengguna B telah diubah semasa penghantaran data antara pengguna A dan pengguna B.
  4. Fabrication - Data yang dihantar antara pengguna A dan pengguna B telah ditambah iaitu buat apa yang takda didalam data, perlu menggunakan skill untuk mengubahnya.
green animated imageKonsep seterusnya adalah vulnerability/kebocoran. Vulnerability merujuk kepada suatu perlindungan yang lemah kepada komputer yang mana ianya mudah untuk diserang. Perlindungan haruslah diberikan perhatian kepada hardware/perkakasan, software/perisian dan juga data.

green animated image Hardware haruslah dilindungi agar ianya tidak mendapat serangan..kemungkinan serangan ialah  seperti kecurian ataupun kerosakan. Cara mencegahnya seperti memasang kunci pada pintu bilik menggunakan mangga (pengunci) ataupun perkakasan elektronik yang meminta kod daripada pengguna untuk masuk ke bilik.

green animated image Serangan pada perisian pula ialah merosakkan perisian tersebut dengan cara menghantar virus untuk makan confignya. Cconfig penting untuk melarikan perisian tersebut.cara pencegahan pelulah ada contribution manager software utiliti yang menjaga software berkenaan.



No comments:

Post a Comment